Problem podejmowania zachowań ryzykownych przez młodzież nie jest zjawiskiem nowym.
Na ostatnim warsztacie pt. „Zachowanie ryzykowne młodzieży. Jak odbudować relację z nastolatkiem" skupiliśmy się nad znaczeniem wyrazu ZACHOWANIE, czym jest, co nim kieruje… i wiemy już, że młody człowiek w sytuacjach, kiedy nie może zaspokoić swoich potrzeb w sposób konwencjonalny, podejmuje zachowanie ryzykowne.
Dorośli, obserwując zachowania ryzykowne podejmowane przez dzieci i młodzież, często uważają, że jest to nieprzemyślany występek. Nie potrafią zrozumieć powodów tych zachowań. Według teorii zachowań problemowych, młody człowiek podejmuje zarówno zachowania, które są akceptowane społeczne, jak i takie, które są zaliczane do zachowań ryzykownych.
Jedne i drugie zachowania pełnią w życiu dzieci i młodzieży różne funkcje:
• zaspokajają potrzeby życiowe (np. miłości, akceptacji),
• umożliwiają realizację zadań rozwojowych (np. określenie swojej tożsamości, uzyskanie niezależności od rodziców, przynależność do grupy rówieśników),
• mogą być sposobem radzenia sobie z trudnościami i stresem,
• stanowią formę protestu przeciwko obowiązującym zasadom.
Na warsztatach dowiedzieliśmy, że do zachowań ryzykownych podejmowanych przez młodzież najczęściej zaliczają się:
• palenie tytoniu, picie systematyczne alkoholu, upijanie się,
• używanie narkotyków, leków psychoaktywnych,
• przedwczesna aktywność seksualną,
• zachowania agresywne, stosowanie przemocy,
• drobne przestępstwa, czyny chuligańskie, wandalizm,
• zaniedbywanie obowiązków szkolnych, wagary,
• ucieczki z domu.
To były ważne, mądre, pełne empatii i szukania zrozumienia w zachowaniu dzieci i nastolatków.
Dziękujemy rodzicom za obecność i rzetelny przekaz Prowadzącego. Jacek Sawionek, dziękujemy.
Razem tworzymy miejsca przyjazne Rodzinom!
Program profilaktyczny realizowany jest ze środków Gminy Miasta Częstochowy.